MATEMATIK och LYRIK
NÅGONTING ATT RÄKNA MED
LÄSTE FÖR några år sedan i vårt husorgan att man haft fullt räddningspådrag i trakterna
kring Ljungbyhed här i Skåne. Anledningen var en befarad
kanotolycka. Det var 22 gymnasieelever från Ängelholm som
tillsammans med lärare var på utflykt och hade paddlat kanot på
Rönne å. Vid den efterföljande återsamlingen kontrollräknades
ungdomarna och man saknade då tre deltagare. Även med hänsyn tagen
till deltagarnas aktivitet är ett sådant spill oacceptabelt.
Räddningstjänsten tillkallades som med såväl dykare som
helikopter sökte efter de saknade. När man länge sökt utan
resultat kom - kan man förmoda - klassens ljus på att man kan
kanske borde göra en omräkning - bara för att "typ kolla,
liksom." Det visade sig då att alla var på plats - läraren
hade räknat fel! Även om man tar tårna till hjälp så hade man
kanske inte klarat en så hög summa som 22 men 19 borde gå -
tycker man. Vad denna fadäs kostade samhället är nog svårare att
räkna ut. Vi får hoppas att det inte var en mattelärare som
kontrollräknade.
MEN
MAN vet aldrig. I samma tidning och samma dag och på samma sida stod
det även att läsa: "Mera matte ska rädda Sverige". Dåvarande regeringen med Jan Björklund som primus motor var bekymrad över
gymnasieelevernas klena resultat i det så viktiga ämnet matematik.
Man hade räknat med att kunskaperna skulle vara vida bättre! Men
även här räknade man således fel. För att råda bot mot detta
för Sveriges framtida BNP så oroande tillstånd, föreslog man insatser till matteundervisningen på i runda tal 1,5 miljarder
kronor. Man ämnade göra en storsatsning för eleverna och vi hoppades att det även skulle bli en och annan slant över till mattelärarna.
NU UTBRISTER naturligtvis "Vän av förståelse" - har inte Herr Skriftställaren själv räknat fel någon gång? Så varför raljera över någons misstag? Jo, Herr Skriftställaren har räknat fel - många gånger! Men det har också lärt honom att kontrollräkna både en och tre gånger! En ren självbevarelsedrift när han lämnat in konsultrapporter som ibland handlat om miljoner - i dollar! Av samma anledning skulle han dra sig för att dra in Räddningstjänsten utan att först ha kontrollräknat både en och tre gånger.
MEN
HUR har det nu kunnat bli så här illa med matematiken? Jag tror att
det mycket handlar om attityder och trender i samhället. Läs gärna
mitt kåseri "Att bara gå med" (bifogas nedan!). Till dessa där, i såväl prosa som dikt(!?), framförda åsikterna
kan läggas att det idag mest åtråvärda yrket bland ungdomar tycks
vara att bli "kändis" - antingen som programledare i TV
(möjligen även radio) eller genom idolprogram, dokusåpor eller
något av de många förnedringsprogrammen - uppbackade av framför
allt kvällstidningar och mindre seriösa "eterkanaler".
Vidare, ett i grunden förändrat utbildningssystem där man
degraderat gamla hederliga hantverksyrken som varande inte "fina"
nog och i princip anser att alla är födda till att "ta
studenten". Ett ständigt lappande och lagande med skolans
läroplaner, inte minst matematikundervisningens, har säkert också
bidragit till att vi nu internationellt sett ligger minst sagt risigt
till med våra gymnasieelevers kunskaper. Kunskaper som behövs om vi
- som våra politiker så ofta visionärt framhåller - även
fortsättningsvis ska vara en kunskapsnation av första rang. Men en
nation - aldrig så teoretiskt kompetent - kan naturligtvis inte
fungera utan skickliga hantverkare av alla de slag.
A
PROPÅ matematik - har ni tidigare hört följande anekdot så hoppa
över den. Men läs den först för säkerhets skull!
Matteläraren
med något uppgiven röst till eleverna:" Om ni inte bättrar er
i matematik, måste jag underkänna 80 procent av klassen".
Efter
lite tankeverksamhet replikerar en av eleverna (uppenbarligen i
riskzonen): Ha, ha läraren - så många är vi ju inte!" // LENN
Bifogas: ATT BARA GÅ MED
DET ÄR en lugn och stilla söndagskväll, vinden har mojnat och oktobermörkret sluter
sig runt hus och trädgård. Det bornholmska fikonträdet intill villans södra tegelvägg,
har även i år gett en god skörd. Kåsören sitter framför sin dator, mumsar på den färska
frukten spetsad med lite drambuie. Läser dikter som rullas fram på skärmen och
begrundar det dystra faktum att han inte förstår sig på modern poesi. Han har gjort
tappra försök men knappast några framsteg. Som naturvetare vill han ha ordning och
reda, rim och reson. Mera sällan får han rim men desto oftare reson, dock är denna på
en subtil nivå. Han är full av beundran för dem som kan ”stapla till det” med metaforer
och allt.
MED ETT självförtroende och en tillförsikt som endast den kan uppvisa som stärkt sig
med spetsade fikon, beslutar sig Kåsören för att göra ett - valhänt men dock - försök att
sälla sig till diktarnas exklusiva skara. Han har länge velat skriva något om det i TV och
radio ofta förekommande snobberiet att skryta med okunskap i naturvetenskapliga
ämnen. Stagnelius och Lagerkvist är ”fint” och helt OK, men matematik är svårt, fysik
är tungt och kemi luktar och smäller, passar inte in i de fina salongerna. Men betänk
dock att med dessa förkättrade hjälpmedel har vi skapat teknik och därmed framsteg.
Tyvärr får även all teknik en baksida då den används av människor med tvivelaktiga
bevekelsegrunder.
RESULTATET AV dessa Kåsörens spridda funderingar i den oktoberkväll som nu
övergått till natt
blev nedanstående, starkt haltande ”drapa” till
ingenjörskonsten:
ATT BARA GÅ MED
Sleto som slavar svettiga svenskar
fordom för att födan få
Snillen styrde strida strömmen
Fängslade forsens fall i å
Forsen som förut fritt fick falla
tvangs till träldom som turbinens slav
Skapade stigande välstånd åt alla
Tacksamma tankar man ingenjörskonsten gav
Däst av den välfärd tekniken väver
många människor märkligt nog
Numera nästan nostalgiskt kräver
återgång till hacka och slitsamt knog.
Förbannade för evigt är nu alla ingenjörer
fult det är att vara expert
Bäst man vet i demonstranternas körer
erfarenhet och kunskap ej längre något är värt
Men frågar man så den protesterande hopen
kräver man av massan ett alternativt besked
Får man ej svar och blir man helt snopen
Att finna hur de
flesta bara går med. // LENN